V8 volt, V8 van, V8 lesz

Sokáig uralták a V8-as motorok az amerikai autógyártást: a legolcsóbb modelleken kívül mindenbe ez került. A napjai azonban megszámláltattak, legalábbis ha a fejlesztési trendből indulunk ki.

A jövő a kis turbómotoroké, hisz takarékosabbak, és – legalábbis papíron – nem gyengébbek. A General Motors vezérigazgatója, Dan Akerson szerint azonban még messze nem jött el a búcsúzás ideje.

LS9 V8 feltöltött motor,  Corvette LS9 engine

A kérdés a Corvette-el kapcsolatban jött elő, amelybe különös V8-as motor kerül: bizonyos megoldásai alapján könnyű lenne őskövületnek bélyegezni, más részletei azonban szupermodernek. A 6,2 literes szerkezet nyomórudas vezérlésű és hengerenként két szelepes, akár az 1950-es évek közepe óta minden GM V8-as, viszont közvetlen befecskendezésű, és szükség esetén négy henger működése a nyolcból felfüggeszthető. Akerson azt mondja, ezekkel az eszközökkel sikeresen csökkentették elfogadható szintre a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást, ugyanakkor megőrizték a V8-asok elementáris erejét és különleges hangulatát. „A vásárlóink pont ezt szeretnék: a V8-asok erejét, az alacsonyabb fogyasztás lehetőségével együtt. És mi folytatjuk a harcot azért, hogy meg is kapják, amit akarnak.” – mondta a vezérigazgató.

 

Az persze kérdéses, hogy meddig éri meg tovább csiszolni az archaikus konstrukciót, és mikor jön el az az idő, amikor a rajongók is kénytelenek lesznek beérni egy zajtalan négyhengeressel, netán villanymotorral, és hozzá a rádióból szóló V8-bugyborékolással.


2013. március 8.