Valakik jól járnak a 2013-as adószabályokkal

A Parlament 2012. november 19-én elfogadta a 2013. évi adótörvényeket, amelyek eredményei között megtalálhatók a legális gépjármű javítói szakmát jelentősen és pozitívan érintő döntések is.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete és az Autós Nagykoalíció több éves közös munkája - és sok egyeztetést követően - a jogalkotó elfogadta és lehetővé tette, hogy az ÁFA körbe tartozó cégek személygépjárműveik javításával és karbantartásával kapcsolatos ÁFA tartalom 50%-át visszaigényelhessék. Ezzel jelentős lépés történt abba az irányba, hogy valamennyi céges javítás a legális szférában történjék meg. Már az idei szabályozás is kedvezőbb volt a korábbinál a cégek számára, de ez elsősorban a beszerzéseket érintette a nyílt végű pénzügyi lízing, illetve az operatív lízing után fizetendő ÁFA visszaigénylési lehetőségének megteremtésével.

A korábbi tervezetekben szerepelt az iparűzési adó jelentős felemelése is, mely az eredeti elképzelés szerint indokolatlanul megterhelte volna a Magyarországon működő régióközpontok export tevékenységét, és ezzel akár a régióközpontok megszűnését, vagy átalakulását is eredményezhette volna. Belátva a szakmai szervezetek indokait, a jogalkotó mentesítette az export bevételt az extra iparűzési adó terhei alól, így magyarországi jelenlétüket és működésüket ezzel nem tette kétségessé.

Módosításra került a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény is, amely így jelentősen csökkenti az egyezséges kárrendezés korábbi gyakorlatában széles körben elterjedt fekete javítások lehetőségeit, többletmunkát adva ezzel a legálisan működő javítóknak. A törvénymódosítás pozitív hatása mellett ki kell emelni, hogy ANK és MGE továbbra is az egységes gépjármű történeti adatbázis megteremtésében látja a végleges és piaci megoldását annak, hogy a legális javítókban történjék a gépjárművek helyreállítása. Remélik, hogy az adatbázis létrehozására - amelynek első lépése a km óra állás nyilvántartása már megvalósult - hamarosan sor kerülhet.

Rendezésre került a hibrid gépjárművek regisztrációs adójának problémája is, így a módosított regisztrációs adó törvény melléklet alapján megszűnik az a korábbi probléma, hogy a hibrid autók regisztrációs adóját a hatóság úgy számolta ki, hogy a korszerűtlen belsőégésű motorral ellátott autók adója alacsonyabb volt, mint a moderneké. A jövőben a hibrid személyautók regisztrációs adója egységesen, a belsőégésű motor teljesítményétől, korától függetlenül lesz meghatározva. A kizárólag elektromos hajtású gépkocsik után regisztrációs adót fizetni nem kell.

Forrás: Portfolio.hu

2012. november 21.